Kdo je Anna Nosková?
Výuka zpěvu je mým posláním. Vždy jsem chtěla umět naučit zpívat lidi, kterým je líto že se nemohou zapojit do společného zpěvu, protože `"nemají hudební sluch". Sama jsem zpívala vždy dobře, čistě, ale můj hlas nebyl moc barevný a byl trochu plochý. Díky metodě Werbeck se můj hlas podařilo rozvinout však ještě lépe než se mi kdy snilo. Svým studentům mohu poskytnout totéž.
Během praxe jsem zjistila, že nestačí osvobodit hlas samotný, protože je velká překážka v chybném tělesném postoji, který brání perfektnímu dechu a tedy i rozeznění hlasu. Proto jsem připojila převratnou švýcarskou metodu Cantienica, kterou zapojuji dle potřeby do výuky zpěvu.
Nabízím tedy perfektní péči: budete odcházet se skvělým hlasem i tělem a uměním dechu který okysličí všechny části těla a prosytí životní energií.
Má cesta
ZPĚV Již od raného dětství jsem poslouchala svou maminku, jak si zpívá při práci a zpěv se tak stal přirozenou součástí mého žití jako třeba dýchání. Na ZUŠ jsem se učila sólový zpěv, ale nevyhovoval mi zavedený nepřirozený způsob práce s hlasem, proto jsem se rozhodla najít přirozenější metodu. Mým největším potěšením byl sborový zpěv, objevila jsem i techniku alikvotního zpěvu, ale stále to nebylo ono.
PEDAGOGIKA Už na základní škole jsem doučovala své spolužáky a vždy mě bavilo najít individuální způsob výuky přímo na míru konkrétnímu studentovi. Později jsem hudbu a zpěv začala učit v lesní školce. V tu dobu jsem začala vyvíjet vlastní metodiku rozvíjení hudebního sluchu a hlasového projevu u dětí a později i u dospělých. Skupinu improvizačního zpěvu jsem v Berouně vedla po mnoho let. Od roku 2012 studuji intuitivní pedagogiku na kurzech po celé evropě, jejíž podstatnou součástí je pohyb a hudba a práce s hlasem a rytmem, rozvoj kreativity a kreativní práce s chybou. Zaujala mne také Waldorfská pedagogika, kterou jsem vystudovala v Praze v tříletém kurzu u Dr. Zuzáka.
Mezi lety 2012 až 2016 jsem studovala v německém Langenberg kurz Terapie zpěvem. Metoda Terapie zpěvem, která je pokračováním práce Werbeck, se stala jádrem mého vzdělání a základnou mé vlastní metodiky.
ZDRAVÍ Od malička jsem sbírala byliny a zajímaly mne přírodní léčebné postupy. Nejprve jsem si myslela, že tuto svou vášeň ukojím studiem tradiční čínské medicíny a akupunktury. Tam jsem se naučila holistické vnímání zdravotního stavu člověka, ale během praxe na závěr studia jsem zjistila, že mi vyhovuje dynamičtější spolupráce s klientem, kdy ho po čase svou metodu naučím natolik, že je v práci schopný pokračovat dále sám.
Má metoda
Co je to metoda Werbeck? Jedná se metodu zpěvu vyvinutou paní Valborg Werbeck-Svärdström na počátku 20. století v Německu. Metodika paní Werbeck učí zpěv bez tlaku na hlasivky. Zároveň je velká pozornost věnovaná práci s dechem, která nestaví na umělé dechové technice jako klasický zpěv, ale pouze na odstranění veškerých překážek v proudění dechu.
Tento styl zpěvu je navíc unikátní tím, že má pozitivní a hlavně prokázané účinky na zdravotní stav člověka. Proto je možné setkat se s definicí metody Werbeck jako metody výuky zpěvu a zároveň bývá označována za terapii.
Díky tomu mohu pomocí této metody nabídnout výuku zpěvu, nebo se společně můžeme více zaměřit na terapeutické či zdravotní účinky metody Werbeck.
Držení těla má zásadní vliv na znění hlasu. Každý progresivní učitel zpěvu hledá způsob, jak "opravit" držení těla svých žáků tak, jako když je potřeba opravit hudební nástroj. Vedle čerpání z Werbeck metodiky se tedy v hodinách zabývám držením těla svých studentů, k čemuž používám principy a hluboké znalosti propojenosti celého organismu a jeho vnitřní architektury. Hodně v tomto vděčím letitému samostudiu geniální rehabilitační metody Cantienica. Takto obohacená učební metoda má zásadní vliv na zvýraznění vrozené krásy obličeje: dochází ke zdůraznění kontur lícních kostí, pleť je viditelně zářivější, postupně mizí podbradek, vyhlazují se vrásky na čele, pozitivním vlivem na metabolismus dochází k dostatečnému prokrvení a hydrataci pleti. Upravuje se držení těla, páteř se protahuje na svou původní délku, obnovuje se funkční zapojení svalů pánevního dna. Díky tomu je tato metoda vynikající prevencí inkontinence např. po porodu či ve starším věku.
Studium, praxe a kurzy
Zpěv: V současné době absolvuji fascinující studium hlasové skupinové improvizace Klangström pod vedením Pära Ahlboma ve Švédsku.
Terapie zpěvem - Weiterbildung für Gesangstherapie pod vedením Thomase Adama v Langenbergu, čtyřleté studium v oblasti uměleckých terapií při vysoké svobodné škole lékařské v Goetheanu (Dornach)
Učitel Baldo Mikulič (Orpheus), Srbsko - 500 hodin kurzů
Učitel Christiaan Boole, Německo - cca 150 hodin kurzů
Další významní učitelé: Christa Waltjen (žákyně paní Werbeck), Pär Ahlbom (žák paní Werbeck a zakladatel intuitivní pedagogiky), Thomas Adam - žák Jörgena Schriefera pokračovatele paní Werbeck, Sinikka Mikola (žákyně Jörgena Schriefera)